Friday, November 19, 2010

Tinta Sahabat



Bismillahirrahmannirrahim.....

"dan Dia (Allah) yang mempersatukan hati mereka (org yg beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yg berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, Dia Maha Perkasa, Maha Bijaksana " (8:63)

Alhamdulillah.... tajuk yang ingin ana kupas pada kali ini berkaitan dengan ukhuwah. Menurut Imam Hassan Al-Banna, ukhuwah ialah keterikatan hati dan jiwa antara satu sama lain dengan ikatan akidah. Maknanya, kita berkasih sayang kerana Allah.

"dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan jgnlah kamu bercerai berai, dan ingatlah nikmat Allah kepada mu ketika kamu dahulu (masa jahiliah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dengan kurniaanNya kamu menjadi bersaudara, sedangkan (ketika itu) kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana. Demikianlah, Allah menerangkan ayat2Nya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk". (3:103)

Ayat diatas menerangkan bahawa dengan berukhuwah, dapat menyelamatkan kita dari jurang neraka. Apabila Allah mengirimkan perasaan kasih sayang di antara hamba-hambaNya lalu menjadikan mereka aman dengan hubungan persaudaraan itu, ia menjadikan hubungan yang didasari atas nama akidah dan kerana Allah melebihi dari hubungan persaudaraan kerana nasab keturunan.

Umumnya kita memerlukan teman untuk berbicara, berbincang, saling berkongsi masalah suka dan duka, peneman dikala sunyi, pembakar semangat ketika lemah, pelipur lara ketika sulit, peneman ketika ketakutan datang menjelma dan tidak kurang juga sebagai peneman dalam menyelusuri perjalanan hidup ini. Dan siapakah teman pilihan kita???

Menurut Imam Al-Ghazali, " Hendaknya orang yang ingin berpergian memilih teman. Jangan ia keluar seorang diri. Pilih teman dahulu, barulah tempuh perjalanan. Hendaknya teman yang menemaninya dalam perjalanan itu adalah orang yang bisa membantunya dalam menjalankan prinsip agama, mengingatkannya tatkala lupa, membantu dan mendorongnya ketika ia tersadar. Sesungguhnya orang itu tergantung agama temannya. Dan seseorang tidak dikenal kecuali dengan melihat siapa temannya ...."

" teman-teman karib pada hari itu saling bermusuhan satu sama lain kecuali mereka yang bertakwa.." (43:67)

Berdasarkan ayat diatas, kita hendaklah saling ingat meningatkan antara satu sama lain ketika bersahabat.... supaya kita tidak bermusuhan ketika di akhirat kelak... Tanda sahabat kita menyayangi kita ialah apabila dia menegur setiap kesalahan kita....

Cara-cara untuk menguatkan Ukhuwah

1) Memberitahu sahabat kita bahawa kita sayangkannya...

Kepada pemilik blog ini... ana sayang anti.. bantu ana dalam menyelusuri hidup ini... menjadi peneman ketika sunyi, pembakar semangat ketika lelah berada di jalan ini, menjadi penghibur ketika ana sedih, mengingatkan ana ketika alpa dengan kenikmatan dunia, dan yang paling penting.. tegur setiap kesalahan ana... Luv you coz Allah..

2) Mendoakan bila berpisah

3) Menunjukkan kegembiraan dan senyuman apabila berjumpa

4) Bersalaman ketika berjumpa

5) Mengucapkan tahniah apabila dia berjaya

6) Memberikan hadiah pada waktu2 tertentu..

Anti kalau tak kasi hadiah pun x pe... sebab antilah hadiah yang paling istimewa dari Allah untuk ana..

7) Saling bersilaturrahmi (mengunjungi saudara)

Bila nak datang rumah ana lagi??

8) Memperhatikan saudaranya dan membantu keperluannya

Terima kasih sayang atas keperihatinan anti terhadap diri ini.. ana hargai setiap yang anti beri. Kadang2 ana malu kerana ana lebih banyak menerima dari memberi... huhu

9) Memenuhi hak ukhuwah saudaranya

Tegur ana atas kekhilafan diri ini.. Itu hak ana yang anti perlu tunaikan...

Buah Ukhuwah

1) Merasakan kemanisan Iman

2)Mendapat perlindungan Allah di hari kiamat (antara 7 gol yang dilindungi)

3) Mendapat tempat khusus di syurga (15:45-48)


" jangan ditanya siapa orang itu, tetapi tanyalah siapa temannya kerana teman saling mencontohi"

"Roh ukhuwwah menggetarkan hati dan perasaan.


Hati-hati bersatu atas dasar yang satu, terikat dengan ikatan aqidah, ikatan yang paling kukuh dan mahal.
Bila hati telah terpaut dan jiwa telah terpadu, maka persaudaraan yang wujud terus berjalan, bersih, dan penuh rasa kasih.
Berdoalah agar kita sentiasa dikurnia nikmat kemanisan berukhuwwah.
Agar kita sentiasa berpijak pada simpulan aqidah, pengikat yang utuh dan abadi..."


* Buat sahabat tersayang ana, asif jiddan atas segala kekhilafan ana sepanjang kita bersahabat, ana bukanlah yang terbaik, tetapi ana cuba menjadi yang terbaik. Maafkan ana jika sepanjang percubaan ini, ana masih belum berjaya menjadi yang terbaik untuk anti.. Ape pun ana sayang anti lillahitaala.... Moga Allah mengikat kasih sayang diantara kita hingga ke syurgaNya.... Uhibbukifillah... luv you....




No comments:

Post a Comment

networkedblogs