Thursday, January 6, 2011

cakap pasal hati..


salam
Alhamdulillah baru sebentar tadi ana sempat berbual-bual dgn sahabat2 ana...Alhamdulillah da byk input yang ana dpt..renungan utk diri sendiri..peringatan..perkongsian.
dan Alhamdulillah hari ini dpt ana update blog ana..

dalam hati ana terdetik ayat jagalah hati..lalu ana postkan di facebook..dan beberapa minit kemudian da sahabat ana mintak ana beri hujah berkaitan dengan post ana..yelah setiap ape yang kita perkatakan mesti ada sebabnya kan..

baiklah..apa yang kita faham dengan hati ni.?

mari kita tgk hadis Rasulullah yang bermaksud : "Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa paras kamu tetapi Allah memandang kepada hati-hati kamu dan niat-niat kamu". Hati merupakan raja. Jikalau hati yang baik nescaya kita akan menjaga individu yang baik. Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud :"Sesungguhnya di dalam tubuh badan manusia terdapat seketul daging,apabila baik daging tersebut maka akan baiklah seluruh badan. Namun jikalau rosak daging tersebut maka akan rosaklah seluruh badan. Ketahuilah daging tersebut adalah hati".

ok..ana yakin para pembaca semua akan faham dengan hadis di atas..senang je nk fahamkn..jika rosak daging tersebut maka akan rosaklah seluruh badan..ketahuilah daging itu adalah hati..nk faham tu memang boleh tapi bagaimana dengan pelaksanaannye?

ana akui sangat susah untuk menjaga hati ni..dari rase riyak, takabbur, sifat-sifat mazmumah yang lain. hati kita pulak kadang-kadang lalai untuk mengingati Allah..cuba kita semua fikirkan semula..kalau kita pergi ke kelas..ape niat kita..pergi kelas niat nk belajar..@ pergi kelas niat nk jumpe kawan...pergi kelas sebab dan rutin harian..pergi kelas niat nk..mcm2 lagi...cube kita renung adakah niat kita pergi melangkah ke sesuatu tempat adalah kerana mencari redha Allah..kalau ada Alhamdulillah..dan sentiasalah perbaharui niat kita..niat datang nye dari hati..kalau hati ni sentiasa mengingati Allah..Alhamdulillah..
kadang-kadang bile kita dengan kawan2..kite terlalai dari mengingati Allah..kalau yang berseronok2 sampai orang ckp tak ingat dunia..hah dasyat tu..bukan setakat x ingat Allah malah sampai x ingat dunia..macam mane tu?..sebab tu lah pentingnya pemilihan kawan-kawan2 kita...orang yg kita jadikan sahabat..siapakah dia? adakah bile kita bersamanye dia akn selalu ingtkan kite tentang Allah atau sebaliknye..

berdampingan dengan orang2 yang dapat memberi peringatan dan nasihat kepada kita. kalau kita x mampu atau x berkesempatan da cara lain dengan membace buku2 yang boleh membantu kita untuk memperoleh ilmu..dengan ilmu lahirnya iman..

hati kita ni pun selalu berbolak balik..kadang-kadang tu kita bersemangat je nak buat ibadah..tapi bila tiba time malas berat betul jasad kita ni utk melaksanakan ibadah tu..dan da juga kita ni bila bersama-sama rakan-rakan kita bersemangat je kita ni nak buat tu..nak buat ni (inilah dinamakan riak)..tapi bila kita sendiri, sorang-sorang kadang-kadang hati terdetik rase malas..lalu berlengah-lengah..macam-macam alasan..

jadi kita renunglah..apa yang kita berbuat selama ni..kerana siapa? kerana apa?..
kita tanye diri kita..jangan tengok orang lain..jangan rase diri kita ni dah banyak amalan da..dah baik dah..sebab nye labuh tudung seseorang tu x melambangkan banyak amalannye, tinggi iman nye..lamanye seseorang tu dalam jalan tarbiyah x menjamin dia adalah yang terbaik..cantiknye seseorang tu bukan melambangkan bersih hatinye..bukan tu semua yang menjadi ukuran bagi Allah..justeru kita perlulah berdoa kepada Allah agar tidak membolak balikkan hati kita, dan tetapkan lah hati ni di jalanNya..

lagi satu Allah suka sesuatu amalan tu yang istiqamah..kita cube buat sesuatu amalan tu biarlah istiqamah.. contohnye kita ikut satu sunnah Rasulullah s.a.w iaitu solat dhuha.. kita cuba istiqamah melaksanakan ibadat tu..jangan bile rajin buat bile malas tinggal..kita niat betul2 doalah dengan Allah supaya ringankan jasad dan roh kita ni untuk mendirikan ibadah kepadaNya..(doa tu senjata orang mukmin)

baiklah..setakat disini hujah2 ana..
tapi ana nk tekankan...
betapa pentingnya menjaga hati ni..justeru..mari kita renung diri kita..sejauh mana kita menjaga hati kita..terutama diri ana sendiri..

2 comments:

  1. thumbs up!
    terbaik dan hujah bernas..
    syukran ya habibi :)
    teruskan..

    ReplyDelete

networkedblogs